La collana

La collana fonda le radici in una tradizione di studi caratterizzata da due filoni - uno filologico-letterario, l'altro linguistico - colti nella loro reciprocità, e dedicando loro uno studio organico che si tradurrà in una pubblicazione monografica a cadenza annuale, incentrata, coerentemente con questi fondamenti epistemologici e teorici, su studi linguistici, stilistici e letterari relativi alle culture europee ed extraeuropee.

La collection du Département de Sciences Linguistiques et Littératures Etrangères de l'Université Catholique de Milan vise à offrir une réflexion scientifique organique sur les langues et les littératures européennes et extra-européennes. La collection se fonde sur une tradition d'études caractérisée par deux approches - l'une philologique et littéraire, l'autre linguistique - prises en compte dans leur réciprocité. Les sujets de la collection se concentrent partant sur des études linguistiques, stylistiques et littéraires.

The series Languages and Cultures, edited by the Department of Language Sciences and Foreign Literatures of the Università Cattolica del Sacro Cuore, represents scholarly reflections on the languages and literatures taught within the Languages and Literatures Faculty. The series is rooted in a tradition of studies which are both philologico - literary and linguistic - a combination of approaches designed to be both rigorous and complementary. The themes of the series will centre on linguistic, stylistic and literary studies related to both European and extra-European cultures. One monograph will be published per year.

Volumi pubblicati:

vol. 1 - Pierfranca Forchini, Movie Language Revisited. Evidence from Multi-Dimensional Analysis and Corpora

vol. 2 - Francesca Crippa, Il ritratto di un dongiovanni "feo, católico y sentimental". Le Sonatas di Ramón del Valle-Inclán

vol. 3 - Gloria Colombo, Goethe e la trasmigrazione delle anime

vol. 4 - Marisa Verna, Le sens du plaisir. Des synesthésies proustiennes

vol. 5 - Alice Crosta, Alessandro Manzoni nei paesi anglosassoni

vol. 6 - Federica Locatelli, Une figure de l'expansion. La périphrase chez Charles Baudelaire

vol. 7 - Sonia Bailini, La interlengua de lenguas afines. El español de los italianos, el italiano de los españoles

vol. 8 - Francesca Costa, CLIL (Content and Language Integrated Learning) through English in Italian Higher Education

vol. 9 - Benedetta Belloni,  La figura del "morisco" nella drammaturgia spagnola dei secoli XVI e XVII

vol. 10 - Francesca Seracini, The translation of European Union legislation. A corpus-based study of norms