Università Cattolica del Sacro Cuore

Mathematics education

(Antonio Marro (docente di Valutazione in Scienze MM,FF,NN presso la SSIS dell’Università Cattolica), Francesca Baresi
(dottoranda in Scienze della Formazione, ambito matematico, presso l’Università di Bergamo), Carla Alberti
(docente di Geometria presso la SSIS e docente di Matematica presso la Facoltà di Scienze della Formazione Primaria dell’Università Cattolica), Marina Dalè
(Supervisore di tirocinio presso la SSIS dell’Università Cattolica), Maria Pia Perelli
(docente di Probabilità e Statistica presso la SSIS dell’Università Cattolica))

The research group in mathematics education concentrate its activity on the analysis and creation of texts with the objective of evaluating the teaching system in mathematics at national level.

Indeed, Mario Marchi is a member of the scientific board (designated by the Ministry of education) for the improvement of the mathematical educations.

Mario Marchi is also the coordinator of the INVALSI (National Institute for the Evaluation of the Education System) work groups.

A research sector (C. Alberti) focus on the design of new fruitful methodologies for mathematic education in primary schools.

Key words

  • Educational methods for mathematics
  • Multimedia tools

Group leader

Main pubblications

  • M. Marchi, A. Marro,
    Incomparabile avventura della mente (Programmazione 2006/07). Nuova Secondaria, vol. 1, n. 23, pp. 87-94 (2006).
  • M. Marchi, A. Marro,
    L’indagine OCSE-PISA 2003: perché gli studenti italiani non sanno “smontare” il problema? Nuova Secondaria, vol. 9, n. 22, pp. 20-27 (2005).
  • Alberti C.,
    I concetti di lunghezza, area, volume. In “Nel mondo della Geometria. Vol. 5: La misura” (Erickson, Trento 2005) pp.55-78.
  • Alberti C.,
    Grandezze e misura: quadro teorico. / Grandezze e misura: progettazione didattica. In: “Nel mondo della Geometria. Vol. 5: La misura” (Erickson, Trento 2005) pp. 27-44 / 45-78.
  • Perelli M.P.,
    Statistics and graphic representations in school. Proc. of the 7th International Conference on teaching Statistics (ICOTS 7)