Cantautore: the Singer-Songwriter in Context, 9/5/2022, 10.30

9 maggio 2022, ore 10.30

Università Cattolica del Sacro Cuore, Dipartimento di Scienze della Comunicazione e dello Spettacolo

Cripta Aula Magna

Cantautore: the Singer-Songwriter in Context

“Cantautore” is a project that aims to reconsider the role and figure of the singer-songwriter in Italian and international culture and media.

The singer-songwriter is a mythical figure in the popular imagination in different countries, a bridge between a variety and even contradictory forms of experience, both cultural and social. In the Italian context, it has been respectively interpreted in social history as a symptom of collective traumas, and in popular music studies as a successful pop icon, or as a genre and – consequently - as an ideological construction. Indeed, it gave life to an all-around communicative model, which could be used in different contexts and is still re-emerging, in fragments, in contemporary media culture.

Welcome and Introductory Speech

Methodological and Comparative Issues

Olivier Julien (Université Paris-Sorbonne), Serge Gainsbourg: a “progressive” singer-songwriter?

Isabelle Marc (Universidad Complutense, Madrid), Figures of the (French) Singer-Songwriter: from the stage to the screens

15.00-16.30

Round Table: Il caso italiano: una storia transmediale

Paola Valentini (Università degli Studi di Firenze): Il cantautore tra radio e televisione.

Giovanni Ciofalo (Università degli Studi di Roma – La Sapienza): I cantautori e la televisione. Il passaggio degli anni Ottanta.

Lucio Spaziante (Università degli Studi di Bologna): L’icona Dalla, che voleva (o non voleva) essere un cantautore.

Round Table: Il caso italiano: un’eredità da conservare?

Stefano LaVia (Università degli Studi di Pavia – Cremona): 'Cantautori' e 'canzone d'autore': riflessioni a partire dai concetti Alessandro Bratus (Università degli Studi di Pavia – Cremona): Voci di cantautori, tra passato e presente

Jacopo Tomatis (Università degli Studi di Torino): Ci serve (ancora) il cantautore per dire che una canzone è bella? Estetiche della canzone negli anni Venti del nuovo millennio

For information please contact: dip.scienzecom@unicatt.it

Comitato organizzatore