Macroeconomia

Il gruppo include docenti e studiosi di macroeconomia, e macroeconometria finanziaria.

Argomenti di ricerca includono l'analisi delle fluttuazioni del ciclo economico, gli effetti di politiche fiscali e monetarie, le dinamiche dei tassi cambio, fragilità finanziaria e crisi economiche. L'analisi econometrica delle relazioni causali tra variabili macro e finanziarie tramite modelli dinamici, in particolare metodi di inferenza per modelli di econometria macro-finanziaria.

I componenti del gruppo insegnano corsi a livello "undergraduate" e "graduate" in macroeconomia avanzata, economia monetaria ed economia monetaria di livello progredito.

Progetti di ricerca:

"Complexity Research Initiative for Systemic Instabilities" (CRISIS), finanziato dal Seventh Framework Programme, European Commission. Coordinator: Domenico Delli Gatti.

"Macro-Risk Assessment and Stabilization Policies with New Early Warning Signals" (RASTANEWS), finanziato dal Seventh Framework Programme, European Commission. Node leader: Domenico Delli Gatti.

Unicredit Research Grant "Animal Spirits and Financial Crisis", principal investigator: Tiziana Assenza.

"Task Force in Macroeconomic Efficiency and Stability: Networks and Externalities" financed by the Institute for New Economic Thinking (INET). Coordinator: Joseph Stiglitz.

Research programme "International Network on Expectational Coordination" (INEXC) financed by the Institute for New Economic Thinking (INET). Coordinator: Roger Guesnerie.

Research programme "Heterogeneous Expectations and Financial Crisis" financed by the Institute for New Economic Thinking (INET). Coordinator: Cars Hommes.

Netherlands Organization for Scientific Research (NWO) research programme "Understanding Financial Instability through Complex Systems" (FINcomplexity). Coordinator: Cars H. Hommes.