- Milano
- Dipartimento di Economia e finanza
- Pubblicazioni
- Working papers del Dipartimento
- N. 65 - "Multigrading and Child Achievement" - Gian Paolo Barbetta, Giuseppe Sorrenti and Gilberto Turati
N. 65 - "Multigrading and Child Achievement" - Gian Paolo Barbetta, Giuseppe Sorrenti and Gilberto Turati
ABSTRACT
We exploit Italian law DPR 81/2009, which determines class composition, as an instrument to identify the causal effect of grouping students of different grades into a single class (multigrading) on children cognitive achievement. This article focuses on 7-year-old students - those at the beginning of their formal education. Results suggest that attendance in multigrade classes versus single-grade classes increases students' performance on standardized tests by 15-20 percent of a standard deviation. The positive impact of multigrading only appears for children sharing their class with peers from higher grades and is relatively stronger for students from disadvantaged backgrounds.
Keywords: Multigrade classes, child development, peer effects, rural areas
JEL codes: I26, I28, R53
Download.pdf
Dipartimento di Economia e finanza
- Persone
- Pubblicazioni
- Featured research
- ITALIA 2030
- Italia 2030. Per una economia capace di futuro
- Il lavoro: fra diseguaglianze salariali e divari di genere
- Le imprese italiane e la “nuova globalizzazione”
- Una popolazione che invecchia
- Scuola, università e formazione
- Il fisco. Chi paga le tasse in Italia?
- Transizione ecologica: costi e opportunità
- Le banche: quale supporto per l’economia reale
- Concorrenza e tutela dei consumatori
- Big data: alcune considerazioni di teoria economica alla luce del Digital Market Act
- La sanità: tra diseguaglianze, ritardi e inefficienze
- L’Unione Europa. Una federazione incompiuta e da completare rapidamente
- Seminari
- Aree di ricerca
- Centri di ricerca
- Network di Ricerca
- Eventi
- Corsi: Master e Dottorato
- Pillole di economia
- Newsletter
- Notizie
- Reclutamento
- Contatti