- Milano
- Dipartimento di Economia e finanza
- Pubblicazioni
- Working papers del Dipartimento
- N. 25 - "Deceptive Advertising with Rational Buyers" - Salvatore Piccolo, Piero Tedeschi and Giovanni Ursino
N. 25 - "Deceptive Advertising with Rational Buyers" - Salvatore Piccolo, Piero Tedeschi and Giovanni Ursino
ABSTRACT
We study a game in which two competing sellers supplying experience goods of different quality can induce a perspective buyer into a bad purchase through (costly) deceptive advertising. We characterize the equilibrium set of the game and argue that an important class of these outcomes features pooling behavior at the pricing stage while requiring low quality sellers to air false claims about their product. These claims deceive the buyer and induce a bad purchase with positive probability. Although the low-quality product is purchased with positive probability in these equilibria, the buyer’s (expected) utility can be higher than in a fully separating equilibrium. This result suggests that, surprisingly, deceptive practices may actually enhance competition. Finally, we characterize the optimal deterrence by a regulatory agency that seeks to punish deceptive practices. We show that consumer surplus maximization requires lower deterrence than social welfare maximization. The analysis is robust to various extensions.
Keywords: Asymmetric Information, Bayesian Consumers, Deception, Misleading Advertising, Signaling
JEL Codes: L13, L15, L4
Dipartimento di Economia e finanza
- Persone
- Pubblicazioni
- Featured research
- ITALIA 2030
- Italia 2030. Per una economia capace di futuro
- Il lavoro: fra diseguaglianze salariali e divari di genere
- Le imprese italiane e la “nuova globalizzazione”
- Una popolazione che invecchia
- Scuola, università e formazione
- Il fisco. Chi paga le tasse in Italia?
- Transizione ecologica: costi e opportunità
- Le banche: quale supporto per l’economia reale
- Concorrenza e tutela dei consumatori
- Big data: alcune considerazioni di teoria economica alla luce del Digital Market Act
- La sanità: tra diseguaglianze, ritardi e inefficienze
- L’Unione Europa. Una federazione incompiuta e da completare rapidamente
- Seminari
- Aree di ricerca
- Centri di ricerca
- Network di Ricerca
- Eventi
- Corsi: Master e Dottorato
- Pillole di economia
- Newsletter
- Notizie
- Reclutamento
- Contatti